Mozambique - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Laura Koppen - WaarBenJij.nu Mozambique - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Laura Koppen - WaarBenJij.nu

Mozambique

Door: Mozambique2012

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 Juli 2012 | Mozambique, Maputo

De laatste paar weken is het zo druk geweest dat ik niet eens tijd heb gehad om alles bij te houden. Maar dan toch even een klein gaatje gevonden om eens wat te schrijven. Op het moment zit ik er alweer 2 weken en de tijd lijkt echt voorbij te vliegen. We ebben het dan ook moeilijk druk met alle humpback watching, ocean safari's en duiken.

Het vliegveld was echt mega klein, en de douane bestond uit een tafel waar twee mannetjes achter stonden en het ging allemaal op zijn afrikaans wat inhield dat we er 2 uur stonden voordat eindelijk iedereen zijn visa had.
Vervolgens werden we naar het volunteer house gebracht en tot onze grote verbazing hebben we hier stromend water dat we kunnen drinken (ookal is het bruin en maken we over het algemeen veel limonade zodat je niet dat je een heerlijk glas met bruin water aan het drinken bent) en we hebben zowaar een warme douche. als je niet de pech hebt dat het water op is wat hier nogal regelmatig voorkomt. Met nog meer pech als de stroom weer eens is uitgevallen en de pomp het niet doet.

De eerste week was vooral introductie. We kregen de eerste dag een rondleiding door Inhambane waar iedereen vrij weinig van heeft opgestoken omdat iedereen echt doodop was aangezien we allemaal tussen de 12 en 20 uur in het vliegtuitg hadden gezeten de dag ervoor. En zoals alles in afrika gaat alles langzaam en duurt het eeuwen. Vooral de Chapa (een klein busje officieel voor zo'n 12 man) die overal stopt duurt eeuwen en ze krijgen het hier voor elkaar om er meer dan 20 man in te proppen. Wat inhoud dat iedereen op elkaar ligt en er soms mensen half buiten het busje hangen.

ik ben heel erg blij dat ik mijn duikbrevet al gehaald heb want terwijl de rest een dag in een klaslokaal mocht zitten en leren en vervolgens 2 dagen in het zwembad mochten doorbrengen, mocht ik mijn 2de dag al meteen het water op voor een ocean safari op zoek naar whale sharks. Helaas deze dag geen whale shark gezien maar wel gezwommen met dolfijnen, jumping humpbacks en grote bonus een baby hamerhaai(zijn hier heeel erg zeldzaam). De volgende dag mocht ik meteen duiken en kreeg ik de kans om mijn adventure deep certificaat te halen zodat ik de rest van mijn vakantie lekker naar 30 meter mag duiken.

De duiken hier zijn echt fantastisch. Heb helaas nog geen manta's gezien maar wel veel vissen en de riffen hier zijn zo mooi. Met de ocean safari heb ik tot nu toe de kans gehad om al met 4 walvishaaien te zwemmen en dat is echt geweldig. Die beesten zijn echt gigantisch maar ergens ook weer zo schattig.2 dagen terug kwam er eentje Naar onze boot toegezwommen omdat die ons wel heel erg interessant vond. Ik en een andere vrijwilligster zaten natuurlijk op de verkeerde positie tussen de walvishaai en de boot in (heel handig)Maar wel heel gaaf als dat beest op een halve meter afstand langs je heen zwemt. Normaal moet je 3 meter afstand houden om de haaien niet te veel lastig te vallen maar dat ging een beetje lastig omdat we met onze rug tegen de boot aanzaten.
Het humpback seizoen is ook weer begonnen wat inhoud dat ze overal uit het water springen vlakbij de boot komen (we zitten op kleine rubber bootjes dus dat maakt het allemaal nog spannender. En de ontelbare dolfijnen waar je steeds weer de kans krijgt om mee in het water te springen. Ookal zijn ze mega snel dus het is doorzwemmen wil je ze ook echt zien want ze zijn nogal schichtig.

Deze week staan er gelukkig weer 3 diepe duiken op het programma dus op hoop van zege dat er nog wat manta's voorbij komen. En we misschien wat walvissen zien tijdens de duik. Het is al een paar keer voor gekomen afgelopen week dus hopelijk gebeurd komen de walvissen volgende week weer voorbij! Ik zal snel wat foto's uploaden val de humpbacks, walvishaaien en de grote aantallen vissen die er hier te zien zijn!!

En hopelijk heb ik snel weer een gaatje voor nog meer verhalen.

  • 18 Juli 2012 - 10:13

    Tosca & Myra:

    Super vet lau!
    Heel leuk dat je zoveel al hebt gezien.
    Veel plezier nog!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Laura

Whaleshark conservation project en afrika.

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 3207

Voorgaande reizen:

02 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: